Sanasto on mukana Lukuboost-kampanjassa!

Lukuboost haastaa 13–25 -vuotiaat nuoret tarttumaan lukemiseen vartin päivässä. Lokakuulta tammikuun 2025 loppuun kestävään haasteeseen voi osallistua kirjaamalla omat lukuvartit kampanjasivustolla. Kampanjan pääpalkintona arvotaan 1000€ lahjakortti. 

Lukuboostin tavoitteena on sitouttaa tuhansia nuoria lukemaan kampanjan aikana yhteensä ainakin 10 000 varttia. Kampanja tuottaa lisäksi nuorten itsensä laatimia lukusuosituslistoja sekä kannustaa opettajia ja vanhempia keskustelemaan lukutaidon merkityksestä. Lukusuosituslistat julkaistaan tammikuussa 2025. Voit tutustua kampanjaan tarkemmin Lukuboostin nettisivuilla.

Kaksikielinen kampanja on rakennettu yhteistyössä Messukeskuksen, Helsingin Kirjamessujen, Studian ja Educan kanssa sekä hankkeen rahoittajina toimivien Adlibris, WSOY, Suomalainen kirjakauppa, Suomen kulttuurirahasto, Svenska Kulturfonden, Sanoma Media, Sanoma Pro, Suomen kustannusyhdistys, Oulun kaupunki, Akateeminen, Kirjakauppaliitto, Books on Demand, Sanasto sekä Bookbeat kanssa.

Kampanjaa ovat viestinnällisesti sekä omilla toimillaan mukana tukemassa myös Opetushallituksen Lukutaito-ohjelma, Lukukeskus, Lastenkirjainstituutti, Suomen lasten ja nuorten kirjailijat, Suomen tietokirjailijat, Suomalaisen kirjallisuuden seura, Suomen Kirjailijaliitto, Mediakasvatusseura, Lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä (SJK / ERTE), Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys (Amke ry), Medialiitto, Helsingin kaupunginkirjasto ja Hem&Skola.

Opetushallituksen valtakunnallinen Lukutaito-ohjelma tukee kampanjaa.