Tämä artikkeli on tiivistelmä Sanaston lausunnosta koskien luonnosta valtiontalouden tarkastusviraston määräykseksi avoimuusrekisterilain tarkoittamien vaikuttamistoiminnan taloudellisten tietojen muodostamisesta. Lausuntomme löytyy kokonaisuudessaan tästä linkistä.
Pääviestimme:
- Suhtaudumme myönteisesti avoimuusrekisteriin ja vaikuttamistoimenpiteitä koskevien tietojen ilmoittamiseen.
- Määräysluonnoksessa ehdotettu lähestymistapa taloudellisten tietojen muodostamiseen ei tue avoimuusrekisterilain valmistelussa esitettyä tavoitetta pyrkiä välttämään ilmoitusvelvollisille aiheutuvaa raskasta hallinnollista taakkaa.
Ehdotamme, että
- määräystä tarkennetaan koskemaan ainoastaan niiden henkilöiden määrää, jotka osallistuvat suoriin vaikuttamistoimenpiteisiin,
- henkilötyövuosien laskemisessa käytetään tuntikohtaisten kirjausten sijasta samankaltaista arviota kuin oikeusministeriön asinatuntijaryhmä on mietinnössään ehdottanut, ja
- rekisteriin ilmoitetaan taloudelliset tiedot suuruusluokkaan perustuvana arviona, ei sellaisella tarkkuudella, joka edellyttäisi laajaa talousseurantaa tai erillisiä kustannuspaikkatiliöintejä ilmoitusvelvollisilta.
Lausunto koskien vaikuttamistoimintaan osallistuneiden henkilöiden ja niiden kokonaismäärän muodostamista (kohta 2.1.)
Sanasto ehdottaa, että määräystä tarkennetaan koskemaan ainoastaan niiden henkilöiden määrää, jotka ovat kyseisenä vuotena osallistuneet toimintailmoitukseen kirjattujen aiheiden suoriin vaikuttamistoimenpiteisiin.
Vaikuttamis- ja lainsäädäntöhankkeet ovat lähes poikkeuksetta monivuotisia, ja esimerkiksi järjestöissä taustatyöhön, lakihankkeiden juridiseen selvittelyyn ja kantojen muodostamiseen osallistuneiden määrää on mahdotonta eritellä muusta työstä tai ottaa laskelmissa esiin vuositasolla. Arviokin mahdollisiin taustatöihin osaa ottaneista saattaisi kasvattaa raportoitavien henkilöiden määrän kohtuuttoman suureksi ottaen huomioon varsinaisen, toteutuneen vaikuttamistoiminnan sekä sen luonteen ja määrän.
Varsinaisiin vaikuttamistoimenpiteisiin osallistuneiden henkilömäärän raportointi aiheuttaa organisaatioille lisätyötä, mutta ei nosta organisaatioiden hallinnollista taakkaa kohtuuttomaksi.
Lausunto koskien vaikuttamistoimintaan osallistuneiden henkilöiden vaikuttamistoimintaan käyttämien henkilötyövuosien muodostamista (kohta 2.2)
Sanasto ehdottaa, että tarkkojen tuntikirjausten sijaan ilmoitusvelvolliset toimijat ilmoittavat arvion vaikuttamistoimintaan osallistuneiden käyttämistä henkilötyövuosista, ja arvio tehdään oikeusministerin asettaman asiantuntijatyöryhmän mietinnössään esittämän suuruusluokkamallin avulla. Lisäksi voitaisiin erikseen kirjata palkatun henkilökunnan määrä ja palkatta toimivien / palkkiota vaikuttamistoimintaan osallistumisestaan saavien henkilöiden määrä.
Henkilötyövuosien ilmoittaminen työtunteja kirjaamalla on hallinnollisesti erittäin raskas ja ongelmallinen ilmoittamistapa. Joissakin työtehtävissä on mahdotonta erottaa taustatyöstä sitä työaikaa, joka mahdollistaa juuri eduskuntaan tai ministeriöihin kohdistuvan vaikuttamistoiminnan, kun samoja materiaaleja ja viestejä kohdistetaan muillekin toimijoille. Lisäksi on kohtuutonta vaatia, että vapaaehtoisten ja/tai luottamustoimissa toimivien henkilöiden pitäisi erikseen pitää kirjaa varsinaisiin vaikuttamistoimenpiteisiin osallistumisen lisäksi myös mahdollisiin taustatöihin, kuten puheen kirjoittamiseen tai aiheeseen tutustumiseen, käyttämästään ajasta.
Myös eduskunnan lakivaliokunta on mietinnössään tehnyt selkeän linjauksen, että avoimuusrekisterin raportoinnista ei saa muodostua liian yksityiskohtaista tai raskasta.
Lausunto koskien vaikuttamistoimintaan liittyvien markkinointi- ja edustuskulujen muodostamisesta (kohta 2.3)
Sanasto haluaa muistuttaa, että markkinointi- ja edustuskulut usein kohdentuvat esimerkiksi tilaisuuksien ja materiaalien osalta useisiin eri käyttötarkoituksiin. Ilmoitusvelvollisen etua tai tavoitteita edistäviä materiaaleja saatetaan tuottaa moneen käyttötarkoitukseen ja tarkan osuuden laskeminen ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluviin päättäjiin kohdistuen saattaa olla mahdotonta, puhumattakaan kustannuspaikkakohtaisesta erittelystä avoimuusrekisterin ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvien ja kuulumattomien kustannusten osalta.